در کتابخانه طراحان لباس چه می‌گذرد؟

از اولین خطوطی که بشر به روی کاغذهای پاپیروس نگاشت، تا به امروز که دسترسی به هر مطلبی تنها با سرچ کوچکی در گوگل امکان‌پذیر است؛ کتاب‌ها چه کاغذی و چه الکترونیک، یاران مهربان ما در راه آموختن بوده‌اند. طراحی مطرح باشید یا در ابتدای مسیر طراحی لباس، کتاب‌هایی هستند که بهتر است از خواندنشان غافل نشوید. در این وبلاگ همراه ما باشید تا پس از معرفی 4 حوزه مهم در هنر طراحی، به معرفی مطرح‌ترین کتاب‌های این حوزه‌ها بپردازیم.

فهرستی از مطالبی که در این وبلاگ می‌خوانید؛ در ادامه آمده است:

  • زنگ تاریخ
  • مد و فلسفه
  • در ابتدای راه
  • همه‌چیز درباره فشن

زنگ تاریخ!

این حقیقت که برای حرکت رو به جلو، باید بدانید چه اتفاقاتی پشت‌سرتان افتاده، اثبات می‌کند که خواندن تاریخ برای تخصص یافتن در هر زمینه‌ای از ضروریات است!

از میان کتاب‌های بسیاری که گاهی به تفصیل و گاه به خلاصه‌ترین شکل ممکن، تاریخ طراحی لباس را شرح داده‌اند؛ پیشنهاد ما خواندن سه کتاب: تاریخ‌ لباس، 5000 سال پوشاک زنان و مردان جهان ، پوشاک در ایران باستان و هشت‌هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی است!
ترنر ویل کاکس در کتاب تاریخ لباس، پوشاک مردمان جهان را از نخستین تمدن‌های بشری تا قبل از دهه پنجاه میلادی، در چهل‌ونه فصل بررسی کرده و با به کارگیری تصاویری واضح و دقیق به منبعی قابل اطمینان برای علاقه‌مندان به فشن و پژوهشگران تبدیل شده است.
این کتاب توسط شیرین بزرگمهر و در انتشارات توس به فارسی برگردانده شده است.
هشت‌هزار سال تاریخ پوشاک ایران نوشته: مهرآسا غیبی و پوشاک در ایران باستان به قلم: فریدون پور بهمن، دو کتاب دیگری هستند که می‌توانند برای علاقه‌مندان به تاریخ پوشاک مناسب باشند.

مد و فلسفه  
فشن از اموری است که همه‌ی ما در زندگی روزمره، به نوعی با آن در ارتباط هستیم.

 پدیدآورندگان کتاب‌هایی که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم، با نگاهی عمیق به سطوح مختلف فشن، ارتباط آن با جهان و اجتماع امروزی را مورد بررسی قرارداده و با دیدگاهی جامعه شناسانه به بررسی این پدیده در دنیای معاصر پرداخته‌اند.

  • فلسفه فشن

لارس اسوندسن در کتاب فلسفه فشن به بررسی داستان‌ها، پدیده‌های تاریخی و اتفاقاتی می‌پردازد؛ که مسبب شکل‌گیری ترندهای مختلف بوده‌اند. او که در این کتاب از تفکرات اندیشمندانی نظیر آدام اسمیت و رولان بارت بهره گرفته است؛ فشن را به عنوان پدیده‌ای فلسفی و تاریخی مورد مطالعه و تحقیق قرارداده است.

اگر فلسفه و جامعه شناسی مد و فشن از مباحث مورد علاقه‌ی شما هستند کتاب دیگری که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب: جامعه‌شناسی مد اثر یونیا کاوامورا و ترجمه‌ی صدیقه نایفی می‌باشد.
در ابتدای راه!
همچون تاریخ، مبانی و اصول اولیه هر رشته‌ای، از نخستین ملزوماتی هستند که فراگیری آ‌ن‌ها می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در مسیر شغلی و هنری شما داشته‌ باشد.
کتاب‌هایی همچون: 101چیزی که در مدرسه مد آموختم، مبانی طراحی لباس و سواد بصری در پوشاک از مواردی هستند که مطالعه آن‌ها می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.
در ادامه به معرفی کتاب سواد بصری در پوشاک خواهیم پرداخت:
مریم مونسی سرخه و سارا حسین‌زاده قشلاقی نویسندگان سواد بصری در پوشاک، با ایجاد و گسترش توانایی درک اسلوب بصری آثار متعدد و با تشریح الفبای اولیه طراحی لباس، به ارائه راهکارهایی برای ایجاد ظاهر اندامی مطلوب پرداخته‌اند.
همه چیز درباره فشن!

اگر یکی از آن افراد عشق فشن هستید که خوره تمام مطالب و محتواهای مرتبط با این حوزه هستند؛ از خواندن کتاب‌هایی همچون فشن نوشته ربکا آرنولد، فشن‌شهر به نویسندگی دینا توماس، گرایش‌های طراحی لباس اثر مایری مکنزی و فرهنگنامه تصویری مد سر ذوق خواهید آمد!
بد نیست با هم نگاهی به کتاب فرهنگنامه تصویری مد بیندازیم.
حتما نام گروه فشنری به گوشتان خورده است.
این گروه که فعالیت خود را از سال 2008 شروع کرد، به تولید محصولاتی همچون کتاب، دفترهای طراحی و برنامه‌ریزی و سایر ابزارهای موردنیاز برای طراحان لباس می‌پردازد.
فرهنگنامه تصویری مد یکی از کتاب‌های تالیف شده توسط گروه فشنری است که با گردآوری مجموعه کاملی از مطالب و تصاویر و با بهره‌گیری از بهترین منابع، خود تبدیل به مرجعی قابل اطمینان برای علاقه‌مندان به مد و فشن شده است.

از کتاب‌های دیگر این گروه می‌توان به راهنمای کسب‌وکارهای مد و فرهنگنامه تصویری منسوجات اشاره کرد.

 

 

کتاب دیگری در این زمینه سراغ دارید؟
با ما در میان بگذارید.

از اینکه در این مقاله همراه ما بودید سپاس‌گذاریم.

 

نظرات کاربران
افزودن نظر جدید

شما هم می توانید در مورد این بلاگ نظر بدهید