دسته‌بندی وبلاگ
آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ

نیوکالکشن بهاری ما

نوشته شده در تاریخ1 سال پیش توسط

هرچه خنک‌تر، مناسب‌تر!

در این وبلاگ با هم 7 تا از مناسب‌ترین پارچه‌های تابستانی را بررسی می‌کنیم.

اولین ماه بهار هم به اتمام رسید؛ فروردین با این حال که رنگ و بوی زمستان را هنوز با خود دارد شروع آرامی برای هوای گرم است و دمای بالای هوا چندان غافلگیرمان نمی‌کند. اما اوضاع همیشه یکسان نخواهد ماند. با ورق زدن تقویم، هوا هم رفته رفته به سوی گرما خواهد رفت. یکی از عنصرهای مهم خوش‌پوشی، هماهنگی با فصل است.

از آنجایی که مخاطبان ما همیشه از خوش‌پوش‌ترین افراد بوده‌اند، برایمان مهم است که استایلشان علاوه بر زیبایی، راحتی را نیز فراهم کند. به همین دلیل در طراحی آیتم‌های کالکشن بهاری امسال از پارچه‌هایی استفاده کرده‌ایم که علاوه بر زیبایی و دوام مناسب با آب و هوای فصل بهار هم‌سو باشند. همچنین آسودگی و راحتی شما را تأمین کنند و برازندۀ استایل شما باشند.

اگر دوست دارید با این کالکشن آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

 

پنبه از شناخته‌شده‌ترین پارچه‌ها

شاید شما هم جزو کسانی باشید که چند شاخه از گل‌های گرد و کرکی پنبه را در گلدان، در گوشه‌ای از خانه یا محل کار نگهداری می‌کنید. حتماً می‌دانید زیبایی محیط تنها کاربرد پنبه نیست. الیاف پنبه یکی از قدیمی‌ترین مواد مورد استفاده در صنعت نساجی هستند. هندی‌ها اولین کسانی بودند که پارچه‌های پنبه‌ای یا به اصطلاح نخی را تولید کردند. شواهد تاریخی مربوط به پنج هزار سال قبل از میلاد اثبات کننده‌ی این ادعاست.

با کاشت دانه‌های پنبه در فصل بهار فرآیند تولید پنبه شروع می‌شود. بعد از گذشت حدوداً 85 روز غلاف‌های پنبه  رسیده و آماده برداشت می‌شوند. سپس نوبت به پاکسازی و جداسازی غلاف از الیاف پنبه می‌رسد. بعد از این مرحله فرآیند شکل دادن و رنگ‌آمیزی الیاف پنبه صورت می‌گیرد و پس از بافت، پارچه‌ی پنبه‌ای آماده خواهد بود.

لباس‌هایی که درصدی از پنبه را در ترکیبات خود دارند یا حتی 100 درصد از پنبه تشکیل شده‌اند، 75 درصد از پوشاک جهان را تشکیل می‌دهند.

پارچه‌هایی که دارای الیاف پنبه‌ای هستند به‌سرعت رطوبت را جذب می‌کنند و به‌دلیل قابلیت تنفسی بالا برای فصل‌های گرم بسیار مناسب هستند. این پارچه‌ها نرم و فوق‌العاده راحت‌اند و در عین حال استحکام کششی بالایی دارند. از ایرادهای این پارچه‌ها می‌توان به درصد آبرفت و چروک‌پذیری بالای آن‌ها اشاره کرد. همچنین گلوله گلوله شدن پارچه در اثر سایش به‌دلیل الیاف خیلی کوتاه پنبهدر این پارچه‌ها صورت می‌گیرد.

همانطور که می‌دانید سیارۀ زمین مهم‌ترین دارایی بشر به حساب می آید که باید برای محافظت از آن تلاش کرد؛ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پارچه‌های پنبه‌ای، تخریب‌پذیری آن‌هاست که این موضوع از آسیب به محیط زیست جلوگیری می‌کند.

 

از مومیایی کردن مرده‌ها تا مورد علاقه‌ی استایلیست‌ها

پارچه لینن که بیشتر اوقات به اشتباه لنین گفته می‌شود، پارچه‌ای است که قدمتی دیرینه دارد. شاید جالب باشد بدانید یکی از  قدیمی‌ترین موارد استفاده از لینن برای مومیایی کردن اجساد مردگان بوده است! حدود ده هزار سال پیش تاکنون انسان‌ها از ساقۀ گیاه کتان برای تولید پارچه‌ی لینن استفاده کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت الیاف این پارچه از بذر کتان است. ایرلندی‌ها، ایتالیایی‌ها و بلژیکی‌ها با کیفیت‌ترین پارچه‌های لینن را تولید می‌کنند.

منافذی که در بافت پارچه لینن وجود دارد، با به جریان انداختن هوا موجب جلوگیری  از تعریق بدن، تازگی و شادابی پوست می‌شوند.

پارچه‌های لینن یکی از انواع پارچه‌های الیاف طبیعی و دوستدار محیط زیست هستند. ضدحساسیت، ضد باکتریال و بسیار با دوام هستند. گذر زمان و شست و شو نه تنها تأثیری بر ظاهر پارچه لینن نمی‌گذارد بلکه باعث افزایش زیبایی این پارچه نیز می‌شود. از ایرادهای این پارچه می‌توان به سریع چروک شدن و عدم اتوپذیری آن اشاره کرد.

 

 

تافته‌ی جدابافته

پوپلین با بافت یکدست و ساده‌ای که دارد همان تافته‌ی جدا بافته‌ای است که همیشه حرفش درمیان است. جالب است بدانید پوپلین نام بافت پارچه است نه خود پارچه؛

برای تولید پارچه‌های پوپلین بیشتر الیاف پنبه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود از پشم و ابریشم هم برای تولید این پارچه استفاده می‌شود.

بافت پارچه‌های پوپلین نرم و لطیف است. اسپندکس یا پلی‌استر که گاهی در ترکیب آن استفاده می‌شود وزن آن را تعدیل کرده و کشسانی مناسبی به این نوع از پارچه می‌دهد.

از مزایای پوپلین می‌توان به مقاومت و ماندگاری بالای آن اشاره کرد. همچنین به‌دلیل قابلیت تنفسی مناسبی که دارد، رطوبت را به‌خوبی جذب می‌کند و از ایجاد حساسیت جلوگیری می‌کند. از ایرادهای پارچه‌ی پوپلین می‌توان به آبرفت و چروک‌پذیری آن اشاره کرد اما اتوکشی آسانی دارد.

 

نکته: به‌صورت کلی بهتر است پارچه‌های نخی و پنبه‌ای را دیر به دیر بشویید.

 

پارچه‌ی بشرساخت

تا به حال چیزی درباره‌ی الیاف طبیعی بشرساخت شنیده‌اید؟ برای ساخت این الیاف از مواد طبیعی استفاده می‌شود. با این حال از آنجایی که از اساس در طبیعت وجود ندارند به آن‌ها بشرساخت گفته می‌شود. ویسکوز یکی از انواع الیاف بشرساخت است که به ریون هم شهرت دارد. پارچه‌ی ویسکوز همانند لینن و پنبه دارای ماهیت گیاهی (سلولزی) است.

پروسه‌ی تولید  و تهیه‌ی این پارچه مانند کاغذ است. این پارچه از چوب درخت گرفته شده و در نهایت طی پروسه‌ی تولید به ویسکوز تبدیل می‌شود. این پارچه بسیار خنک و سبک است و از لحاظ ظاهری از پارچه‌های پنبه‌ای درخشان‌تر و براق‌تر است. اگر درخشندگی در کنار دوام و ماندگاری بالا برای شما اهمیت دارد ویسکوز انتخاب مناسبی برایتان است. برخی آن را از پارچه‌ی ابریشم هم خنک‌تر می‌دانند. الیاف طبیعی مورد استفاده در ویسکوز موجب شده است تا این پارچه به محیط زیست آسیب نرساند.

ویسکوز به خوبی رطوب را جذب می‌کند ولی در اثر رطوبت استحکام آن کم می‌شود. در برابر حرارت بسیار مقاوم است و از آنجایی که باعث تولید الکتریسته ساکن نمیشود، گزینه‌ی مناسبی برای لباس‌های راحتی به شمار می‌رود. چروک شدن زیاد و نیاز دائم به اتوکشی از ایرادهای این پارچه‌هاست.

 

نه رومی رومی نه زنگی زنگی!

پنبه-پلی‌استر پارچه‌ای که نه خیلی مرطوب است و نه خیلی خشک.

پیوند علم و طبیعت منجر به تولید پارچه‌ای با ویژگی‌های پیشرفته‌تر و منحصر به فرد می‌شود که به آن پنبه-پلی‌استر می‌گوییم. پارچه‌ی پلی‌استر الیافی با ساختار کاملاً مصنوعی دارد که از مواد اولیه‌ای مانند اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک که مواد نفتی هستند به دست می‌آید. ولی می‌توانند به گونه‌ای تولید شوند که از لحاظ ظاهری و ساختاری کاملاً مشابه پنبه باشند. این الیاف به‌تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

پنبه-پلی‌استر کشسانی و مقاومت مناسبی دارد و با تنفس پذیری بالایی که دارد از تعریق بدن جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه برای فصل‌های گرم بسیار مناسب است. این پارچه از لحاظ قیمتی نیز ارزان‌تر از دیگر پارچه‌هاست. نگهداری از آن راحت است و از قاعده‌ی خاصی جهت شست و شو پیروی نمی‌کند. اگر پوستی حساس و مستعد آلرژی دارید بهترین گزینه، استفاده از پارچه‌های پنبه-پلی‌استر است. این پارچه که دوامی بالا و عمری مفید دارد، بعد از شست و شو تغییر سایز نمی‌دهد و درخشندگی خود را حفظ می‎کند. از ایرادهای  پلی‌استر می‌توان به قابلیت اشتعال‌پذیری بالا و پرزدهی آن اشاره کرد.

 

 

پارچه‌ای که مرگ ندارد

کتان پارچه‌ای 36 هزار ساله است که در یکی از غارهای ما قبل تاریخ گرجستان کشف شده است.  پارچه‌ی کتان قدیمی‌ترین پارچه‌ی رنگ شده‌ی دنیاست. همانطور که از اسمش پیداست، الیاف پارچه کتان از گیاه کتان به دست می‌آید. از آنجایی که کاشت کتان فرآیندی سخت و طاقت فرسا بوده است، در گذشته این پارچه کالایی لوکس و گران‌قیمت به شمار می‌رفته است. این پارچه‌ها دارای خاصیت‌های مشابهی با پارچه‌های پنبه‌ای هستند با این تفاوت که مقاومت بسیار بالایی در برابر پارگی و ساییدگی داشته، جذب رطوبت و رنگ‌پذیری بالاتری نسبت به پارچه‌ی پنبه‌ای دارند. از لحاظ ظاهری پارچه‌های کتان به‌دلیل ساختارشان براق‌تر از پارچه‌های پنبه‌ای به چشم می‌آیند. این پارچه‌ها به‌دلیل جذب رطوبت بالا و مقاومتشان انتخاب بسیار مناسبی برای شلوار یا مانتوهای تابستانی هستند.

اگر نگران سلامت لباس‌هایتان هستید باید بگوییم که این نگرانی درخصوص کتان کاملاً بی‌معناست؛ چون مقاومت الیاف کتان در برابر اسیدها و مواد قلیایی باعث می‌شود تا شست و شو تأثیری بر لباس‌های کتان شما نگذارد.

 

یک آبی دلپذیر که به همه می‌آید!

تا به حال نام «لوی اشتراوس» به گوشتان خورده است؟ او یک آلمانی مهاجر در آمریکا بود که همراه شریک خیاطش «ژاکوب دیویس» شلوارهایی از جنس پارچه‌‌ی دنیم تولید کردند  که به‌دلیل استحکام و مقاومت بالایشان برای دوخت شلوارکارهای مردانه بسیار مناسب بودند.

احتمالاً تا الان حدس زده‌اید که دربارۀ  کدام شلوارها حرف میزنیم. شلوارهای جین! که همه‌ی ما چه پیر و چه جوان حداقل یک بار یکی از آن‌ها را به پا کرده‌ایم. کارگاه‌های ساختمانی و کارخانه‌ها اولین مکان‌هایی بودند که لباس‌های جین در آن‌ها استفاده شدند اما آخرین جا نبودند. در نیمۀ دوم قرن بیستم راک استارها با پوشیدن لباس‌های جین، آن‌ها را وارد فرهنگ پوششی مردم کردند و استفاده از آن‌ها بین جوانان رایج شد.

خواستگاه پارچه‌ی جین یا دنیم شهر نیم در کشور فرانسه است. پارچه‌ی دنیم از کشت گیاه پنبه به دست می‌آید. این الیاف تمیز شده و شانه زده می‌شوند تا تبدیل به رشته‌های طولانی و نازک شوند و با ماشین صنعتی در نهایت تبدیل به نخ می‌شوند و به آن رنگ آبی یا نیلی نیز اضافه می‌شود. رنگ آبی یا نیلی رایج‌ترین و محبوب‌ترین رنگ لباس‌های جین است و درگذشته برای رنگ کردن پارچه‌های جین از گیاه نیل استفاده می‌کردند اما امروزه نیل مصنوعی رایج‌تر است. همانطور که قبل‌تر گفته شد پارچه‌های جین از مقاومت خوبی دربرابر حرارت برخوردارند.

 

مقاله ای که خواندید در تلاش بود با معرفی ویژگی‌ها و مشخصات پارچه‌های مورد استفاده در کالکشن بهاری بهبود، دید دقیق‌تری در انتخاب و بررسی لباس‌های این کالکشن به شما بدهد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و بهار و تابستان فوق‌العاده‌ای در انتظارتان باشد.

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

تنظیمات

اشتراک گذاری

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم